Beweging van collectieve creatie

Bewust Ander Onderwijs - Luftmensch

Bewust Ander Onderwijs - Luftmensch

30 juni 2018 door Annemiek Smit 0 reacties

Het lukte me niet. Stilzitten en opletten. Wel kan ik me van elk leerjaar en elk klaslokaal nog scherp herinneren wat het uitzicht was. Na de middelbare school, vier jaar dromen, de puberteit en zo mogelijk nog meer verveling en onbegrip, ging ik naar de kunstacademie. Op de docentenopleiding hield ik me, naast oeverloos en zalig aanklooien in mijn atelier, bezig met onderwijs vernieuwing. Voor mijn didactiek examen schreef ik een suggestie voor onderwijs vernieuwing met als titel: Luftmensch. Luftmensch is onpraktische dromer in het Yiddish. Ik was er van overtuigd; ik als onpraktische dromer zou het onderwijs een positieve impuls gaan geven. 



Na mijn afstuderen belandde ik na wat omzwervingen in het onderwijs. Mijn eerste baan was als kunstdocent op een middelbare school in Almere. Ik begon bijzonder optimistisch. Ik genoot van het begeleiden van leerlingen en bleef dit doen. Maar langzamerhand verzoop ik. De vergaderingen. Ruzietjes met ouders van kinderen. Het papierwerk. En, met stip op nummer 1 van de lange lijst waar ik verdrietig van werd: kinderen die volledig ondersneeuwden. Grote klassen. Weinig begeleiding. Veel kinderen werden niet gezien en raakten op meerdere vlakken achter. 

Een blokuur in een te krap kunstlokaal mondde uit in een onderhandeling.

'Als jullie nu dertig minuten rustig werken, mogen jullie tien minuten eerder weg.' Dit onvermogen mezelf kwijt te kunnen als mens mondde vervolgens uit in een burn-out. 

Halverwege deze burn-out solliciteerde ik naar een functie als klassenleraar op een vrije school. Al met al een verbetering. Ik zag mijn klas dagelijks en kon ze individueel begeleiden, omdat ik ze leerde kennen. Maar, de oprichter die ruim honderd jaar geleden eens door het gebouw liep, wordt nog altijd vereerd. Ook dit werkte voor mij niet. Onderwijs moet vrij zijn van dogma. We moeten echt instaat zijn om het kind te observeren en ons niet meer willen vasthouden aan wat ooit goed was voor kinderen. Ik vind dat we moeten kijken naar wie het hedendaagse kind is en wat het nodig heeft. 

Ik heb bijzonder veel geleerd in het onderwijs, maar ben de helft van de tijd uitgeput en ongeïnspireerd geweest. Drie jaar lang heb ik herhaaldelijk verhalen afgestoken tegen mijn familie en vrienden over hoe het eigenlijk zou moeten. 

Een paar maanden geleden heb ik de knoop doorgehakt, tijd om het heft in eigen handen te nemen. Ik heb mijn baan in het onderwijs opgezegd, met pijn in mijn hart. Want de veiligheid en de warmte van zo'n school is een warm bad.

Het moet anders. Iets wat velen onder ons voelen. Er ontwikkelen zich vele nieuwe vormen van onderwijs. We beginnen te beseffen dat we anders met onze kinderen moeten omgaan. 

Al die lieve mooie wezens die steeds vaker vastlopen in het systeem. 

Onze kinderen. Waar we zo zuiver mee om moeten gaan. Ze gaan niet meer akkoord met hoe we ze aanpakken. In plaats van ze er steeds verder in te drukken moeten we ze leren het systeem naar hun eigen hand te zetten. 

Deze sterk groeiende groep jonge mensen zal steeds vaker, langer en harder uit het systeem gaan klappen. Laten we ze begeleiden in deze kracht. In plaats van ze bestraffen en ze te laten denken dat het hun fout is. 

Voor deze kinderen wens ik een plek, binnen of buiten het onderwijs, of ergens op de grens. Waar ze gezien worden en waar er gezocht wordt naar een manier om vanuit de eigenheid van het kind te zoeken naar datgene wat het kind tot uiting wil brengen. 

Komend jaar wil ik dit in de stof gaan brengen. De emotionele ruimte die hier voor nodig is ben ik nu aan het creëren. Maar het in de stof brengen kan en wil ik niet alleen doen. Hier heb ik de ander voor nodig. Om het op te richten, maar ik wissel graag uit. Dus, ga ik graag in gesprek. Denk je er ook zo over? Of anders? Hoe moeten we dat doen? Wie is het hedendaagse kind en hoe pakken we die begeleiding aan? 

Ik hoor het graag en kijk uit naar de ontmoetingen!

annemieksmit@zoho.com 

Reacties

Sluiten